het huidige aantal verkeersbewegingen is te hoog, toename is onacceptabel;
UW moet smaller: gewenst is 2-baansstructuur voor gemotoriseerd verkeer, waarbinnen HOV geïntegreerd wordt;
UW moet geluidsarmer worden, met name ’s nachts en in het weekend met een maximum snelheid van 50 km/uur;
geclusterde op- en afritpunten voor huizen direct aan UW, geen autoverkeer over parallelwegen;
de verkeersveiligheid en de mogelijkheden tot veilig oversteken van de UW moeten verbeteren;
inrichting van de weg moet uniform zijn van de Berenkuil tot Zeist.
Ecologie en groen
een smallere en rustige UW is van belang voor de ecologische verbindingszone;
verlichting van de UW is gericht en natuurvriendelijk;
groene inrichting moet ecosystemen ondersteunen en de verbindingszone bevorderen;
inrichting met 2 rijbanen, aan weerszijden voorzien van bomen in brede groenstroken en daarnaast de ventwegen/fietspaden;
gebied moet recreatieve ontwikkelingen ondersteunen, waarbij beleving van het landelijk gebied centraal staat;
elementen van de Hollandse Waterlinie en het slagenlandschap zijn herkenbaar.
Waterhuishouding
de Grift is een belangrijke structuur in het landschap;
water vormt (ook) een recreatieve route (kanoën en roeien);
schoon water, sanering huidige bodemvervuiling;
de Grift ondersteunt de ecologische waarde(n).
Bebouwing en functies
gebieden zonder bebouwing moeten zo blijven;
voor vervanging van huidige bebouwing geldt: inbedding in de cultuurhistorische context en het slagenlandschap, geen grootschalige bouwvolumes, geen hoogbouw, enkelvoudige bouwvolumes in het slagenlandschap;
ondergrondse bebouwing is niet acceptabel;
mogelijk afwisseling commerciële/agrarische en natuurfuncties.
VISIE LUW
De belangrijkste doelstelling van LUW is het behartigen, behouden en verbeteren van het leefklimaat van bewoners aan en rondom de Utrechtseweg (UW).